Köszönet a könyvért
a Trivium kiadónak!
Azon gondolkodtam, hogy egy poszt legyen-e a
könyvről vagy több. Végül úgy döntöttem, hogy ha nem is részenként, de
szétszedem a posztokat. Főleg abból a meggondolásból, hogy nem akarom, hogy
egyes részek felülírják az előtte olvasottakat. Mert bár a helyszín (India) az
első két részben azonos, de teljesen más megvilágítást ad az országról. A többi
rész, meg már helyszínileg sem ugyanaz. Így döntöttem, amellett, hogy
szétszedem a posztot.
Első rész India
csodái:
Őszinte leszek, Indiáról keveset tudtam! Most sem
állítom, hogy teljesen ki vagyok művelve, hiszen ~100 oldal nem elég arra, hogy
mindent elmondj Indiáról. De elég ahhoz, hogy felkeltse az érdeklődést az
ország iránt, és rengeteg olyan dolgot megtudjon az olvasó, amiket az útikönyvekből
nagy valószínűséggel nem tudna meg. Azért csak nagy valószínűséggel, mert sosem
olvastam Indiáról útikönyvet, tehát lehet, tartalmaznak hasonló dolgokat.
Ami biztos, hogy a könyv nagyon olvasmányos,
olyan személyesnek hat, olyan érzésem van olvasás közben, mintha ülnék egy
szőnyegen, valahol Indiában, és hallgatnám a történeteket. Kellemes és könnyen
elképzelhető, közeli. Igen, talán ez a legjobb szó, közelinek tűnnek a dolgok,
és nem a rideg tények és a rideg valóság.
Az első rész India szép, jó és a
spiritualizmusának és vallásának pozitív oldalát mutatja be. Azokat a dolgokat,
amikért ha egy turista nem is, de egy zarándokútra kell, hogy meglássa,
megtapasztalja, hogy átélje! Én magamról tudom, hogy én a turista típus vagyok,
tehát én mennék, néznék, látnék, éreznék, de ezt lecsökkentve egy hétbe, nem
hónapokba. De becsülöm, és valahol irigylem is azokat, akik útra kelnek, hogy
bejárhassák Indiát (vagy bármely más országot), és tényleg megismerjék az adott
helyet, kultúrát és hagyományokat és nem csak a felszínt kapargassák.
Az első fejezet az Az isteni anya ölelése, főleg spirituális élményeket mesél
el az Ölelő anyáról. Megtudjuk a háttértörténetet a lánynak, akiből az Ölelő
anya lett, és megtudjuk azt is, hogy Indiában mekkora kultusza van egy-egy
istennek. Meglehetősen sok isten lévén, nem meglepő, hogy nagy a spirituális
hit. Az Ölelő Anya egyike az amely az oda látogatók szerint „teljesít egy
kívánságot”, bár hivatalosan ilyet sosem
mondtak, de akiket megölelt, mind azt mondta, hogy felejthetetlen élményben
volt része, hogy akkor ott érezte a nagy kozmikus és/vagy spirituális ölelést. Meglepő
volt olvasni, hogy tessék-lássék 21. század és indiai vendégszeretet, a
külföldieknek, akik nem akarnak sorba állni, megoldható, hogy külön legyenek
fogadva. Ennek a magyarázata az volt, hogy az Ölelő Anya nem szeretné, ha bárki
csalódva hagyná el az ashramot. Ismerjük azért be, hogy nagy teljesítmény ez! Naponta
több ezer embert ölel meg, de a legtöbbek ráérnek várni rá. Az ashramban
elélhetnek, míg rájuk kerül a sor, van ingyen étel. Csak győzze kivárni az
ember. Amúgy szerintem a turistákon kívül mindenki ott valahogy ráér. Ráér arra,
hogy egyszerűen megvárja, és ne tolakodjon, hogy ne lökdösődjön, hogy ne
hőbörögjön. Ott az ember mintha teljesen más létállapotba kerülne. És az idő,
mint olyan mellékes lenne.
Siva szent városa:
Benáresz
„Váránaszi remek lehetőséget kínál arra, hogy
megtekintsünk néhány hindu templomot. Ez azonban sokkal keményebb diónak
bizonyulhat, mint ahogy azt esetleg gondolnánk, ugyanis a legnagyobb indiai
vallás számos templomába nem engednek be más hitű embereket. Az európai
utazókról pedig már messziről látszik, hogy nem India gyermekei. Szerencsére
azonban a hatalmas városban akadnak olyan templomok is amelyek kapuját nem
csapják a messziről érkező érdeklődő orrára.”
39. oldal
Ez volt az első
olyan fejezet, amiben több ismerős dolgot is olvastam. Ilyen a Gangeszben való
megmerítkezés, mely lemossa az ember összes bűnét és az, hogyan is „temetkeznek”
az indiaiak. Ezek olyan információk szerintem, amit mindenki hallott már
innen-onnan és az alapműveltség része, akkor is, ha az ember nem hindu, és nem
érdekli India. Viszont jóval alaposabb információkat tudtam meg, kicsit fogyaszthatóbb
stílusba. Mint, ahogy az idézet is mutatja, meglepő (nekem az volt), hogy a
hindu templomok nagy részébe nem léphet olyan ember, aki nem hindu. Én megszoktam,
hogy a legtöbb vallás, legtöbb temploma nyitott, bárki bármikor beléphet oda. Tudom
, hogy vannak kivételek, de valahol fura számomra, hogy egy város Legtöbb
temploma nem látogatható és csak pár van amibe a nyugati és/vagy keleti turista
is beteheti a lábát. Megértem persze, csak ez nagyon új információ. Az isteni férfiasság legendája! fejezet
viszont valahol végtelenül felpezsdítő volt.
„Az Indiába érkező első európai felfedezők, később pedig
a hittérítők elképedve és felháborodva tapasztalták, hogy a legszebb és
legpompásabb templomokban nem csupán különféle istenségek képmását, hanem egy
egészen különleges alakú, csillogó és sima valamit is tisztelnek. A hívők
imádatának tárgya nem volt más, mint Siva istenség legfontosabb jelképe,
a lingam. Európai fejjel gondolkozva valóban nem egyszerű felfogni azt,
hogy miért örvend mind a mai napig ekkora tiszteletnek az istenség férfiassága.”
43. oldal
43. oldal
És nem azért feltétlen, mert Siva
férfiasságáról volt szó. Amikor olvastam a fejezetet, elgondolkodtam azon, hogy
a régi hittérítők mégis mit gondoltak akkor, amikor betérve egy templomba, egy lingam
fogadta őket. Pláne, ha éppen egy ünnepnek hála e férfitag le volt öntve
mézzel és tejjel. Ismerjük be, hogy az Európaiak nagy része borzalmasan prűd. Engem
felcsigázott és megmosolyogtatott a dolog, de kétlem, hogy az akkori hittérítők
szintén így viszonyultak hozzá. Amúgy szerintem nincs semmi gond a lingam ábrázolással,
és miután elolvashattuk a legendát róla, meggyőződésem, hogy Síva jobban járt
azzal, hogy férfi tagját imádják, mint Brahma, akinek az átka az volt, hogy
egyáltalán ne imádják. Igen, azt hiszem Síva azért ezzel jobban járt. Amúgy, az
első részből azt hiszem, ez a legendás fejezet volt az, amit a legjobban
szerettem.
Ha már legenda, akkor a következő fejezet Világunk vége, a Kali Juga. Olyan
volt, mint egy indiai világvége történet. És beismerem Kali és Káli-t én is
keverem! Pedig nem ugyanaz. Érdekes volt, ahogy levezette a világkorszakokat az
író, és boncolgatta, hogy vajon már az utolsó világkorszakban vagyunk-e vagy
sem. Ha még nem is vagyunk benne, de nincs túl messze, hogy a Kali Juga-ba
lépjünk, amikor a széthúzás és erőszak ideje jön el, rengeteg természeti
katasztrófával. Igen, ez olyan 2012 világvége történet.
A fehér
szikhek, Zsidók Indiában fejezetek,
az amolyan „bevándorló vallás” jelzővel tudnám illetni. Tetszett, hogy India
igazán befogadó, ami a vallásokat illeti, illetve, feltehetően mindenkit
barátságosan fogadnak. Szeretem a vallásilag nyitott országokat, és valahogy
jól esik azt olvasni, hogy igenis megférnek egymás mellett a zsidók, szikhek,
hinduk, keresztények stb. és nem viszálykodik ott senki azért, hogy márpedig őt
kövesd, mert az a hit az, ami az igazi a többi meg nem jó. Feltehetően más
vallások elismerésében és elfogadásában sokat segített az, hogy a hinduknak
annyi istenük van.
A
hatalmas Kumbha Méla, nos, ez
az az esemény, amire azt hiszem, hogy joggal lehet azt mondani, hogy
monumentális. Amikor a Gangesz partján összegyúl 60 (!!) Millió ember, akkor
igen, azt hiszem, mondhatjuk rá, hogy monumentális. Nagyon tetszett az ünnepség
leírása, és az, hogy annak ellenére, hogy nagyon sokan vannak, mindenki tudja,
hogy mikor kerül rá sor, nincs tolakodás, és betartja mindenki a szabályokat. Durva
elképzelni, hogy 60 millió ember képes arra, hogy ezt a rendet tartsa. Persze tudom,
hogy rengeteg biztonsági, rendőr és hadsereg óvja őket és irányítja őket, de
akkor is. Az, nos, az tömeg. Viszont az, akinek ez az ünnepség fontos, 12
évente rendezik meg, azt hiszem, egy olyan spirituális élményt adhat, amit
tényleg soha nem fog elfelejteni. Sokak szerint, elmerülve a Gangeszbe
megfiatalodnak az emberek. És igen, valahol nagyon durva, hogy sok millió ember
megmerítkezik abba a folyóba, ami nem arról híres, hogy olyan nagyon-nagyon
tiszta lenne. Már csak azért sem, mert nem olyan messze a helyszíntől,
halottakat égetnek, és néha hullákat dobnak a vízbe. És senki nem fél, hogy
elkap valamit. A hit ereje ugyebár!!
„A szikhek esküvője néhány dologban eltér az indiai
hinduk szertartásaitól. A Közösségnek nincsenek hivatásos papjai, hanem
tekintélyes polgárokra bízzák a különféle papi feladatok ellátását. Ilyen
feladat a templomok irányítása, a közösség pénzügyeinek ellenőrzése, de a szent
szövegek felolvasása, a himnuszok eléneklése, és persze az ifjú párok
összeesketése is. A hindu esküvőre az éjszaka sötétjében kerül sor. A
menyasszony és a vőlegény a szent tüzet kerüli meg. A szikhek viszont nappal
tartják az esküvőt, és az ifjú párnak az óramutató járásával megegyező irányban
kell a baldachin alatt díszhelyre kitett szent könyvet körbejárni. A
szertartást énekszó és persze jó tanácsokat és útmutatást is tartalmazó
prédikáció is kísérte.”
99. oldal
„Az evés-ivásban csak akkor következett rövid szünet,
amikor az ifjú pár elindult a nászútra. Ehhez már nem a fehér lovat, hanem egy
légkondicionált fehér autót választottak. A jókedvű rokonok színes zsinórokkal
számtalan üres sörösdobozt kötöttek a kocsi hátsó lökhárítójára. Az ifjú pár
búcsút intett a családnak, beült az autóba, és rengeteg üzemanyagot spórolt meg
azzal, hogy az igen jókedvű, vegyes rózsaszín és piros turbánt viselő legények
nem engedték bekapcsolni a motort, hanem jó darabig hangosan kiabálva tolták a
kocsit.”
100. oldal
Azt hiszem az esküvő tökéletes zárás is volt
Indiáról, egy csodákkal teli
Rendkívüli ország, napos oldaláról.
Folyt. Köv. India sötét oldala
1 megjegyzés:
Kedves Jeffi,
Köszönöm a könyvről írt ismertetőit. Nagy örömmel olvastam őket.
Üdvözlettel
Varga Csaba Béla
Megjegyzés küldése