2015. október 24., szombat

Gretchen Rubin: Jobban, mint valaha

 Vannak könyvek amiket a borító miatt olvasok, vannak olyanok is, amiket a fülszöveg alapján (igen, mostanában már rászoktam, hogy elolvasom a fülszöveget), és vannak olyanok amiket a cím alapján gondolom úgy, hogy el akarom olvasni. Adott könyvet amúgy a borító és fülszöveg kombinációja miatt olvastam el.
 Tetszet az, hogy a szokásokról, szokásformálásról, szokásokról való leszokásról (ez elég hülyén hangzik) szól. És mint minden ember én is rendelkezem rossz, negatív szokásokkal is. Rengeteg jó szokásom is van, de azért van pár amiről szívesen lemondanék, és van pár amit szívesen elkezdenék, de ahogy a könyv is írta, vannak olyan típusú emberek, akik szeretik a szokásaikat és a dolgaikat „holnap“ elkezdeni. És a holnap, mindig holnap lesz, és sosem lesz belőle ma, és halasztják, és halasztják, és telnek a napok, hetek, hónapok. Nos bennem van egy adag ebből is, de nem mondanám, hogy mindenben ezt tartom. Hisz eleve a személyes blogomat is azért indítottam, és olyan névvel, ami arra utal, hogy MOST alakítsd az életed, most tedd, ne holnap. Ellentétek embere vagyok mi? :D
 Az írónő vázolja, hogy négy típusú ember van (tisztára Beavatott feling amúgy)

 -Fenntartó
 -Kérdésfeltevő
 -Engedelmeskedő
 -Lázadó

 A könyv végén van egy teszt is, ami alapján elméletben kiderítheti az ember, hogy melyikhez tartozik. Elolvasva a tesztkérdéseket rájöttem, hogy mindegyikből van pár amire azt tudom mondani, hogy igen, és van olyan amire kategorikusan azt tudom mondani, hogy totálisan nem jellemző rám, úgyhogy nehéz lenne megmondani, mi is vagyok. Úgyhogy eldöntöttem, hogy magának a tesztnek semmi értelme. De aki akarja, az elolvashatja az olvasás előtt, és akkor már olyan szemmel olvassa az egészet.
 Rengeteg hasznos információt kaptam a könyvtől, rengeteg elgondolkodtató dolgot ajánlott, és rengeteg dolog van amit feltehetően beépítek az életembe. Ilyesmi, hogy ha nem is írásban, de fejben eldöntöm, hogy mire mennyi időm van. Az irkálás nekem általában nem szokott bejönni (mármint a napirend), mert egyszerűen nem látom értelmét. A dolgok nagy részét meg tudom jegyezni, ha sok van felírom, de nem írok konkrét napirendet, hogy mondjuk 2-3 óra között olvasok 3-4 óra között vasalok (most csak mondtam valamit), mert nincs azaz élet, szerintem senkinek sem annyira rendezett minden, hogy képes mindent tartani. Azaz de, igen be lehet tartani, ha nem dolgozom, és nem mozdulok ki a házból, és a magam ura vagyok. Akkor tényleg be lehet tartani, hogy 9.55-kor viszem el sétáltatni a kutyát, de mivel azt már nem egyedül teszem (kutyával együtt, tehát nem egyedül), már nem tudom, hogy 30 perc vagy 60 perc lesz, milyen kedve lesz a kutyának, kikkel találkozom össze, kikkel beszélgetek. Tehát máris borulna a napirend. Viszont azt beismerem, hogy igenis hasznos dolog, hogy az ember tudja, hogy adott időszakra mi a dolga. Hogy maga be tudja osztani szépen, mit mikor fog megcsinálni. Most itthon voltam durván mondjuk két napot egyedül. Tudtam, hogy mi a dolgom, hogy mivel kell végeznek vasárnapig, és így beoszthattam, és igen, most szombaton öt óra tájékán már kész vagyok mindennel, extra dolgokkal is, amiket nem is kellett volna csinálnom stb. De tudtam mit kell, és azt meg is csináltam.
 Tehát, a könyv maga hasznos, nekem tetszett az írónő stílusa amiben ír, tetszett a sok könyves idézet, tetszett az is, hogy rengeteg személyes, vagy „olvasói“ tapasztalatot írt le. Úgyhogy örülök, hogy elolvastam. És tervezem a Boldogságterv elolvasását is, ami röpke 2 éve biztosan a birtokomban van, és hát sajnos van egy rossz szokásom, hogy amit már megvettem, ami már itt van, az már ráér... de azt hiszem idén még Talán belefér az olvasmányaim közé.

Belbecs: 5/5

 Aki szereti az önsegítő, önmotiválós könyveket annak ajánlom, mert rengeteg jó kis motivációs cucc van benne. Akiknek van rossz szokása (mindenkinek van), azoknak is ajánlom, mert tényleg, nem tart sokáig elolvasni a könyvet, és rengeteg dolognál mondhatja az ember, hogy „basszus tényleg“ és rengeteg jó szokást vehet fel, alakíthat át rossz szokásokat stb. Tehát igen, kifejezetten mindenkinek ajánlom.

Külcsín: 4/5

 Tökre aranyos ez a rózsaszín baglyos borító. Igazándiból, ha nagyon-nagyon-nagyon mélyen belegondolok, akkor nincs köze a könyvhöz, egyáltalán semmi köze hozzá, de azért szép, és szerintem rengetegen fogják csak a borító miatt elolvasni, megvenni. Komolyan elgondolkodtam rajta, hogy megvegyem.... de nem veszem meg, mert nem feltétlen olvasom újra akkor meg minek.
 Az egy pont levonás azért van, mert voltak benne elgépelések, elírások. Nem sok, talán három (és nem, nem jelöltem be hol, úgyhogy nem tudom már), és nem szeretem az olyan könyveket, hol az ilyesmiket észreveszem. Mert elhiszem, hogy a többibe is van, de feltehetően, ha átsiklik rajta az ember szeme akkor annyira nem szembetűnő. Nos itt nem siklott át rajta....


Fülszöveg:

– Szeretnék rászokni a rendszeres testmozgásra, de nem tudok, és ez nagyon bosszant.
– Olyan jó lenne egészségesebb ételeket enni, de imádom a gyorsételeket!
– Többet akarok aludni, hogy kipihentebb és energikusabb legyek, de csak késő este jut idő magamra.
– Kevesebbet kellene innom, de olyan nehéz megállni, ha társaságban vagyok.
– Több időt szeretnék tölteni a családommal és a barátokkal a folytonos munka helyett.

Hogyan javíthatunk életünkön a szokásaink megváltoztatásával?

Erre ad választ Gretchen Rubin könnyed humorú, ám rendkívül alapos, tudományos kutatásokon és rengeteg személyes megfigyelésen alapuló könyve. Gretchen a könyvben 21 szokásformálási stratégiát mutat be részletesen, amelyek segítségével akkor is megváltoztathatjuk az életünket alapjaiban meghatározó rossz szokásokat, ha korábban már belebuktunk egy-egy ilyen kísérletbe.

A könyv segítségével választ kaphatunk a következő kérdésekre:
– Ha valamit szeretek csinálni, mégis miért esik olyan nehezemre rendszeressé tenni?
– Néha egyetlen nap alatt megszabadulok egy rossz szokásomtól, máskor meg sehogy sem sikerül, bármennyire próbálkozom is. Miért?
– A diéta után miért ugranak vissza rám a leadott kilók – vagy még annál is több?
– Hogy tudom megtartani a kialakított jó szokásokat?
– Miért van időm mindenki másra saját magamon kívül?


Eredeti cím: Better Than Before
Eredeti megjelenés éve: 2015
Kiadó: Édesvíz
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve: 2015
Oldalszám: 326
Kötés: Puhatáblás
ISBN: 9789635294176
Fordította: Kovács Zsuzsa






Hamarosan olvasom....

Vélemények:

0 megjegyzés: