Talán két éve
futottam bele a könyvbe a Molyon, még @Bence
olvasta, és az értékelése után úgy döntöttem, hogy ez engem érdekel. Annak
ellenére, hogy a gazdaság, matematika, közgazdaságtan, nos, ezek egyike sem az
a téma, amit én annyira nagyon kedvelnék. De valahogy el kellett telnie pár
évnek, hogy a kezembe foghassam a könyvet. És nem bántam meg!
Meglehetősen érdekes
a téma, így a 21. században, amikor az emberek annyira ki vannak élezve az
anyagias világra. És igen, szép és jó azt hinni, hogy ami ingyen van az tényleg
ingyen van. Meglehetősen sok történetet mesél az író, hogy mégis az ingyen a
mai világban mit jelent. Hogy a jelenleg fiatal generációnak már az a normális,
az átlagos, és elvárt, ha valami ingyen van.
A legtöbb ingyenes
dolog persze az internet berkeiben valósítható csak meg, ugyanis, míg az
információt tudod / lehet ingyen adni, addig az olyan dolgokat, amiket kézzel
meg tudsz fogni, már ügyes bajos. Bár marketing fogásként az is megoldható
persze. A virtuális térben viszont szinte minden költség elhanyagolható, mérni
sem érdemes, ebből adódóan ingyen is lehet adni. Az nyer a piacon, aki a
legjobbat ajánlja, és hát az ingyenesnél van jobb?
Bevallom, én, mint az
Y generáció tagja, az „ingyen van” dolgokban annyira nagyon nem hiszek. Mármint
legálisan elég kevés dolog az amit ténylegesen ingyenesnek gondolok, és tényleg
az is. Az illegális és kalózkodó dolgokat olvasva, meg igen én is bólogattam. Azon
generáció tagja vagyok, aki a virtuális dolgoknál nem feltétlen érzi azt,
hogyha valamit letölt, az lopás volna. Ami feltehetően a cégeknek, film
gyártóknak stb. teljesen másként jön le. De igen, az én generációm (IS) már úgy
van vele, hogy vannak dolgok, amikért nem fizetnének egyáltalán semmit sem. Őszinte
leszek, a megnézett filmek, sorozatok nagy részét, ha fizetnem kéne érte, nem
nézném meg, mert annyit nem ér, emellett járok moziba is. De például TV-t nem
vagyok hajlandó nézni, mert az a reklám mennyiség, amit egy fél óra alatt
látok, az pont több, mint amennyit szeretnék. (vicces belegondolni, hogy kisebb
koromban, még nagy tv néző voltam, ma meg már büntetés lenne, ha le kéne ülnöm
elé :D)
Viszont jó volt olvasni azt, hogy a 21. században vannak már
előadók, cégek stb. akik direkt megosztják ingyen és bérmentve a tartalmaikat,
pl. zeneszám, mert ez amolyan marketing fogás náluk. Letöltheted ingyen a zenét,
mert feltételezik, hogy ennek hatására. 1. megszereted a zenéjüket, 2. elmész a
koncertjükre, 3. veszel relikviákat. Tehát maga a zene már relatíve ingyen van,
viszont ennek hála borzalmasan gyorsan elterjed mindenfelé, és megtöbbszörözi
minden egyéb bevételt. Amúgy itt volt Coelho-s sztori is, hogy amikor megjelent
az új könyve, előtte, vagy egy időben E-ben felrakta a régebbi könyveit, és
meglehetősen sok fogyott, annak ellenére, hogy ingyen letölthető volt. tehát
felrakta, beleolvastak és megvették papírban (értem a logikát, bár nálam kevés
olyan könyv van, amit ha elolvastam esetleg e-ben, utána papírba megvenném. Ehhez
persze hozzátartozik az is, hogy nagyon-nagyon ritkán olvasok e-ben, végtére is
könyvtáros vagyok… :D)
A másik nagyon jó
téma a könyvben az volt, hogy bemutatta, hogy attól, még hogy nekem személy
szerint ingyen van valami, azért feltehetően mások fizetnek. Más nem, a
hirdetők. A Google-ról írt dolgok is tetszettek, rengeteg jó és érdekes
információt megoszt a könyv a Google-ról, a Microsoft-ról, meg internetes
oldalakról. Egy csomó olyanról, amiről életemben nem hallottam (feltehetően az
amerikaiaknak ismerős oldalak), és egy csomó olyanról, amit használok, és vagy
hallottam már róla (Yahoo, Facebook, Flickr stb.).
Tehát nagyon jó volt
olvasni, és szerintem érdemes ezt mindenkinek elolvasni, akit egy kicsit is
érdekel, a 21. század árképzése, az, hogy miként születnek az árak, hogy mi is
az ingyenes, és mik lehetnek buktatók. Jó lehet kisvállalkozásoknak is, mert
rengeteg tippet ad, hogy hogyan „ne rontsd el”, és „mit ne csinálj, ha nem
akarsz megbukni” témában. Az olyan laikusoknak mint én is remek olvasmány,
nekem inkább érdekesség, és információ, de elhiszem, hogy vannak emberek, akik
képesek az olvasott dolgokat hasznosítani is.
Jah olvastam a
blogokról is benne, meg a reklámokról, a blogokon. Mint látható nekem is vannak
itt oldalt mindenféle reklám izék, amivel eddig…azt hiszem két hónap alatt ha
200 forintot kerestem sokat mondok :D Mindegy, úgy voltam vele, hogy túl sok
vizet nem zavarnak, elférnek, egyszer majd ebből gazdagszom meg :D. de
például direkt nem raktam zavaró helyre, mert nem az a cél, hogy az engem
olvasók arcába nyomjam a reklámot. Van, de csak mellékesen, mert miért ne
alapon. Igen, tehát erről is lehet a könyvben olvasni! :)
Belbecs: 5/5
Végig élveztem az olvasást, és elég gyorsan lehet vele
haladni. Sok benne a történet, sok a háttér infó, de éppen ezért könnyen
fogyasztható.
Külcsín: 4/5
Tetszik a borító, de ettől még nem egy nagy szám, viszont
felhívja a figyelmet a könyvre, tehát igazándiból illik hozzá.
Fülszöveg:
Chris Anderson forradalmian új szemléletű könyvében, a
Hosszú farokban megmutatta, hogy az on-line piacok hogyan hoznak létre piaci
réseket, és hogyan változtatják meg a gazdasági viszonyokat.
Az Ingyen! az üzleti világ jövőjét vetíti elénk. A szerző elméleti igényességgel, meggyőző példákon keresztül mutatja be, hogy az ingyenesség, ami eddig inkább csak marketingfogás volt, a jövőben radikális, új üzleti stratégia lesz, amely nélkül a cégek hosszú távon nem tudnak talpon maradni.
A könyv rengeteg ötletet ad ahhoz, hogyan alakítsuk ki saját üzleti modellünket, amellyel kiszabadíthatjuk az ingyenesség profitot hozó szellemét a palackból.
Az Ingyen! az üzleti világ jövőjét vetíti elénk. A szerző elméleti igényességgel, meggyőző példákon keresztül mutatja be, hogy az ingyenesség, ami eddig inkább csak marketingfogás volt, a jövőben radikális, új üzleti stratégia lesz, amely nélkül a cégek hosszú távon nem tudnak talpon maradni.
A könyv rengeteg ötletet ad ahhoz, hogyan alakítsuk ki saját üzleti modellünket, amellyel kiszabadíthatjuk az ingyenesség profitot hozó szellemét a palackból.
Hogyan lehet ingyenes a légi közlekedés? Hogyan lehet
ingyenes a DVR?
Hogy lehet drága egy zártkörű konferencia, ha on-line ingyenes?
Hogyan lehetnek ingyenesek a zenei CD-k?
Hogyan lehetnek ingyenesek a tankönyvek?
Hogyan lehet ingyenes az egyetemi oktatás?
Miért jól menő üzlet az ingyen kerékpár az egyik városban, de a másikban nem?
Hogyan lehet ingyenes egy egészségügyi szoftver?
Hogyan lehet ingyenes a részvénykereskedés?
Hogy lehet drága egy zártkörű konferencia, ha on-line ingyenes?
Hogyan lehetnek ingyenesek a zenei CD-k?
Hogyan lehetnek ingyenesek a tankönyvek?
Hogyan lehet ingyenes az egyetemi oktatás?
Miért jól menő üzlet az ingyen kerékpár az egyik városban, de a másikban nem?
Hogyan lehet ingyenes egy egészségügyi szoftver?
Hogyan lehet ingyenes a részvénykereskedés?
Eredeti mű: Chris Anderson: Free
Eredeti megjelenés éve: 2009
Könyv: Chris Anderson: Ingyen!
Kiadó: HVG
Könyvek
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve: 2009
Oldalszám: 368
Kötés: Puhatáblás
ISBN: 9789639686984
Fordította: Garamvölgyi Andrea
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése