Ugrás a fő tartalomra

Nagy Ádám (szerk.): Nevelj jedit!


 Sokszor gondoltál arra, hogy bárcsak bagoly hozta levél fogadna reggel az ablakpárkányban. Akár baglyostul is! Szerettél volna mindig is egy fénykardot, hogy kedvedre harcolj az Erő sötét oldala ellen? Esetleg sárkány szárnyon szerettél volna repülni unalmas perceidben, miközben egy viking faluban éled napjaid?
 Sokan, és sokszor gondolunk arra, hogy "de jó lenne" adott olvasmányélményünk világában élni, vagy éppen egy film után sóhajtunk fel, hogy "de jó lenne" ott lenni, és hogy mennyivel jobbak lennénk a főhősnél, mert aztán mi mindenre képesek vagyunk!
 Biztos vagyok benne, hogy rengetegen elgondolkoztak ilyen dolgokon, és azt hiszem nekik tud ez a könyv egy kis hideg zuhanyt adni.
 Beismerem, hogy a könyv 80%-át olvastam csak, tekintve, hogy Stephen King munkássága totálisan kimaradt az életemből, és érdeklődési körömből, így az elemzés sem mondott volna túl sokat. Ha mégis mondott volna, nem érdekelt. Ugyanez a Star Trek-kel kapcsolatban. Ugyan a Csillagközi inváziós és Ender játszmájás írást elolvastam, de lehet ki kellett volna azt is hagyni, mert nulla háttér információval, sajna nem sokat mondott.

Ebből következik is, hogy, kinek is ajánlom a könyvet? 

Olyan embereknek, akik olvastak, láttak, minden említett filmet és könyvet. Vagy legalábbis halványan rémlik nekik, hogy mik azok a midikloriánok (remélem jól írtam le), vagy mi a Roxfort, és hogy ki Fogatlan (stb. a többi részhez értelemszerűen nem tudok példát, mert nincs háttér anyagom). Mert a könyv nekik fog szólni, és nekik mond valamit. Ha nem ismered a hátteret, akkor az elemzések semmit nem mondanak. Ami persze logikus dolog, és megjegyezném, ha ennek ellenére mégis elolvasod a könyvet... akkor durván le lesz minden spoilerezve... úgyhogy csak óvatosan!


Galuska László – Feleki Mirkó: Elmék (h)arcai – Tanulás és műveltség a Star Wars és a Trónok harca világában 

 Szerintem nagyon jól össze van szedve a dolog, és nem untam. Azért fontos kiemelnem, hogy nem untam, mert a Star Wars, nekem olyan "van, láttam az eredeti trilógiát, aztán ennyi"...és a Trónok harca meg annyi sajnos jelenleg, hogy láttam 7 évadot, várom a 8-at, de könyvben nem olvastam még. Tehát volt, egy kis ismeretem, de nem sok, és éppen ezért féltem, hogy halálra fogom unni magamat, miközben olvasom. De nem így lett. a Jedi - szamuráj vonal, és Lovagok - Trónok harca lovagok közötti hasonlóság meglehetősen olvasmányosan lett levezetve és meglehetősen tetszett. Mondjuk szerintem, a Csillagok háborújából jelenleg több infóval rendelkezem, mint amit szerettem volna, de legalább azt olvasmányosan kaptam meg.
 A Trónok harcánál, viszont kicsit többet vártam, olyan lett az egész tanulmány, pont az összevontság miatt, hogy a Star Wars elvitte a lendületet és kevés idő-erő-hely maradt arra, hogy kicsit jobban foglalkozzanak a Trónok harcával. A lovagok lettek kiemelve, de mint "oktatás" azért nem csak lovagok vannak, ott vannak a makulátlanok, a Fal védői....tehát azért nem csak lovag van meg könyveket bújó csuhások.


Boráros-Bakucz András: Ki mentse meg legközelebb a világot? – Feladata-e egy ma pályakezdő tanárnak, hogy felkészítse a jövő nemzedékének hőseit a világ megmentésére? 

Ez az a rész, amit elolvastam, de nem nagyon tudom hova tenni, mert nem ismerem sem  Endert, sem a Csillagközi inváziót, így sajnos, ez szimplán maradt számomra egy borzalmasan spoileres írás, ami ugyan kicsit felpiszkálta az érdeklődésemet, a könyvek és /vagy a filmek iránt, de azért annyira nem, hogy gyorsan szaladjak a könyvtárba, és kivegyem. Ennek ellenére, feltehetően aki már látta vagy olvasta a történeteket, annak sokkalta többet mond az egész, és érti is az összefüggéseket.


Nagy Ádám – Svitek Szilárd: Mindenkiben ott az X – mutánsok és tehetséggondozás 

X-men-t azért többet láttam már, mint amennyi Star Warst, bár nem sokkal. De azért a mutánsok kicsit közelebb állnak a szívemhez, mint a jedik. Itt is meglehetősen sok a spoiler, de tény és való, hogy nehéz elemezni azt, hogy tanulnak a mutánsok, ha nem mondhatod el, mire képesek és mit csináltak. Itt legalább ez annyira nem zavart, még úgy sem, hogy valójában egy pár rész kimaradt a szériából. Az elemzés után arra is rájöttem, hogy ha már választani lehetne, hogy mutáns, jedi, varázsló, vagy éppen lovag lennék Westerosban... hát akkor már inkább varázsló. Mutánsnak lenni ugyanis szintén nagy szívás, és arra sincsen garancia, hogy túl sokáig élsz. Mert vagy a tanulás közben halsz meg, mert nem tudod uralni a képességedet, vagy az ellenség öl meg, vagy éppenséggel mindenkit megölsz te magad, mert kontrolállhatatlan az erőd. Persze ez mind sarkítás, és van nekik egy rendszerűk, de az is kiderül, hogy azért olyan rohadt jól nincs megszervezve mutánséknál sem a tanítás, feltehetően, mert sosem akartak beolvadni túlzottan a társadalomba, és normális Tanáruk nem volt. Csak mutánsok akik úgy vélték, hogy tudnak tanítani, bár tanítói képesítésük nincsen. Ismerjük be, hogy azért Rozsomák nem az a totál nyugodt és zen állapotban tanító tanárka ...vagy a többiek. És akkor még a diákokról nem is beszéltünk, az ezerféle képesség, mindegyikhez más kéne, mást kéne tanulni, hogy azt elfogadják, irányítani tudják és ne öljenek meg vele senkit, és ne tegyenek magukban sem kárt.
 Amúgy az elemzés nekem tetszett, kedvet kaptam egy X-men nézésre, olyan kronológiai sorrendben...hmm... ez is el fog tartani egy ideig.



Karlowits-Juhász Orchidea: Így neveld a sárkányodat, avagy pedagógiai kultúraváltás a Hibbant-szigeten 

Ez az írás is meghozta a kedvemet arra, hogy újra nézzem a sorozatot, mert Fogatlant nagyon szeretem, és a történet is roppant aranyos. De mégis ez volt az első olyan írás a könyvben(és az utolsó is), ami komoly tantervet és elméleteket dolgozott ki arra, hogy hogyan is zajlik, vagy kéne zajlania ott az oktatásnak ahhoz, hogy az "öljük meg, veszélyes, pusztítandó" mentalitás átváltson a "barátok vagyunk, oldjuk meg, harcoljunk együtt" - té. Mert a film emlékeim szerint ezt nagyon aranyosan hipp-hopp megtörténté tette, persze kellett hozzá Fogatlan és Hablaty tökéletes egyensúlya, és együtt dolgozása, de a film végén azért hamar haverok lettek a sárkányok. És ismerjük be, ha reálisan gondolkodunk (tudom, hogy mese), akkor ez azért nem megy ilyen gyorsan. És ez az írás borzalmasan jól levezeti azt, hogy ha nem is pillanatok alatt, de egy-két emberöltő alatt ténylegesen képesek lehetnek elérni ezt a mentalitást az emberek. És nagyon jó volt olvasni!
És újra kéne néznem a filmeket...úgyis jön a harmadik rész...



Körtvélyesi Franciska: Előítéletesség és morális dilemmák a varázsvilágban 
Horváth László: Harry Potter és a roxforti pedagógusok 
Melinda Mikusová: Bullying a Harry Potterben 

Ezt a három írást nem akarom külön-külön jellemezni, mert egyáltalán nem lehet szétszedni az egészet. Együtt adnak egy olyan háttér információkkal tarkított írást, amivel úgy ahogy átlátjuk a varázsvilág szerkezetét. Mind a Roxfortit, mind magáét az angol varázsvilágét. De én ettől a résztől sokkalta többet vártam, mint amit a három írás egyben képes volt adni.
 Persze kaptunk az utolsóban egy előítéletes - zaklatós képet a dolgokról, és máris nem lett senki sem olyan kedves karakter. Mert hát Harry és Ron és Hermione sem éppen szent és sérthetetlen.
 A Harry Potter pedagógusairól is borzalmasan nagy vonalakban esett szó, és én azt vártam, hogy azért ennél többet lehet róluk mondani, mint amit kaptam. A morális dilemmák viszont érdekesek voltak, de azok sem ütöttek akkorát, mint reméltem. Ennek ellenére, szerintem kezdetnek jó. Biztosan vannak ennél jóval részletesebb elemzések is a témában. Hiszen azért a Harry Potter világát, előszeretettel szokták szétszedni aprócska darabokra. És igen, van bőven mit jellemezni benne, és elemezni a dolgokat, mert hát elég összetett. És akkor még mindig csak a brit varázslóvilágról esett szó. Érdekelne egy teljes világra kidolgozott is, amiben Rowling által már ismertté tett dolgokat valaki összegyűjtené és elemezné, akár pedagógiai oldalról is. De pl. politikai oldalról is érdekes lehetne belelátni a Mágiaügyi minisztérium dolgaiban, és az "államfelépítésbe".



Összességében a könyv egy erős közepes. Voltak jó és voltak kevésbé jó írások benne, de szerettem olvasni. Nem untam, ez előnyére válik, így minden számomra érdekes témát érintő elemzést elolvastam. De kicsit többet vártam. Az Így neveld a sárkányodat világához tartozó íráshoz hasonlóakat. Összeszedetteket és pedagógia dolgokat. 
 Nekem fura volt, némelyik helyen a Magyarországgal párhuzamot vonás...azt hiszem ez az amit nem kellene egy fantázia világba belekeverni. Mert köze nincs hozzá, és viszonyítási alapnak is rossz szerintem. Nehéz összeegyeztetni egy Budapesti iskolát egy Roxforttal...bocs.

Belbecs: 3/5
Külcsín: 5/5

A külcsín viszont visz mindent. Szerintem a cím is telitalálat és a borító is. Igényes, jó kézbe venni, tehát tökéleteshez közeli :)

Fülszöveg:

Valóban ​olyan vonzó iskola a Roxfort, ahol mindennaposak a tanári zaklatások és ahol halálos csapdák leselkednek a diákokra? Milyenek is valójában a roxforti tanárok és mennyire is erkölcsösek Voldemort ellenfelei? Miben hasonlít és miben különbözik a Messzi-messzi Galaxis jedinevelése a Trónok harca westerosi mesterek rendjétől? Megfelel-e a tesztelmélet alapvetéseinek a Star Trek Kobayashi-Maru próbája? Ölve vagy ülve jó az éjfúria, s milyen tantárgyakat oktatna a Hibbant-szigeteki „új iskola”? Pennywise vagy a felsőbbéves zaklatók okoznak nagyobb lelki törést a diákokban? Milyen is lenne a Xavier professzor mutánsiskolájának pedagógiai programja? Milyen tudásokat preferál a Csillagközi invázió és a Végjáték képzési rendszere? 
A sci-fi politológiája kapcsán felvetett gondolatkísérlet és a fantasztikus világok utazása tovább folytatódik. Tóth Csaba, A sci-fi politológiája és a Fantasztikus világok című könyvek szerzőjének ajánlásával ezúttal tíz, a nevelés-oktatás területének avatott kutatója mutatja be a sci-fi, a fantasy és a horror világának iskolai és iskolán túli tanulási sajátosságait. A Nagy Ádám szerkesztésében megjelenő antológia további szerzői Boráros-Bakucz András, Feleky Mirkó, Galuska László, Pál Horváth László, Karlowits-Juhász Orchidea, Körtvélyesi Franciska, Lőrincz Andrea, Melinda Mikusová és Svitek Szilárd.

Tartalomjegyzék: Galuska László – Feleki Mirkó: Elmék (h)arcai – Tanulás és műveltség a Star Wars és a Trónok harca világában 
Boráros-Bakucz András: Ki mentse meg legközelebb a világot? – Feladata-e egy ma pályakezdő tanárnak, hogy felkészítse a jövő nemzedékének hőseit a világ megmentésére? 
Nagy Ádám: Hosszú és eredményes életet! – a Kobayashi Maru-próba tanulságai a Star Trek-univerzumban 
Nagy Ádám – Svitek Szilárd: Mindenkiben ott az X – mutánsok és tehetséggondozás 
Körtvélyesi Franciska: Előítéletesség és morális dilemmák a varázsvilágban 
Horváth László: Harry Potter és a roxforti pedagógusok 
Melinda Mikusová: Bullying a Harry Potterben 
Lőrincz Andrea: Stephen King gyermekei – A Vesztesek Klubja 
Karlowits-Juhász Orchidea: Így neveld a sárkányodat, avagy pedagógiai kultúraváltás a Hibbant-szigeten 
Nagy Ádám: Tündérmese – Zárszó




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Margareta Magnusson: Végső rendrakás svéd módra

Joggal kérdezhető, hogy az ember 32 évesen, miért olvas olyan könyvet, ami arról szól, hogy miként takarítsd ki magad után, az életedet, hogy aztán a gyerekeidnek, unokáidnak, ne az maradjon meg belőled, hogy mennyi holmid volt, hanem az emlékek.  Hogy miért olvastam? Mert, miért ne? Ugyan nem tervezek meghalni, de ismerjük be, hogy a 21. században sem működik máshogy az élet, tehát hopp meghalhat az ember, akár minden előjel nélkül is. És be kell ismernem, ha valamikor bekövetkezik (mint tudjuk, a halál az egyetlen biztos pont az életünkben), akkor én sem szeretnék teher lenne. Sem a cuccaimmal, sem egyéb dolgaimmal. Plusz érdekelt, hogy erről miként gondolkozik Margareta. Cikket persze olvastam már vele, és az meglehetősen felkeltette az érdeklődésem a téma iránt, de szerettem volna ezt könyv formában is, kicsit bővebben elolvasni.  Ami mindenképpen megfontolandó, a könyv olvasása után, hogy bevezessek én is egy dobozt, hogy "HALÁLOM UTÁN KIDOBANDÓ" felirattal. Olyan do

Lauren Blakely: Kőkemény

G ondoltam, hogy a wellness-re valami könnyed kis könyvet fogok magammal vinni. Ezt a könyvet, már tavaly is néztem, hogy annyira gáz a borító, a fülszöveg és a cím, hogy ezt olvasnom kell. Persze pénzt nem vagyok hajlandó érte adni, de hála az égnek a közelemben kölcsönkérhető volt. Itt is, köszi AniTiger! Kezdjük is a külcsínnel, ha már így azt emeltem ki. Külcsín: 2/5 És meg is mondom mi ez a pontozás. Az 5 nálam az lenne, ha egy ütős és kellemes, a könyvhöz illő borítót kap a könyv, ha van egy szerkesztő, egy akárki, aki átolvassa a könyvet és kijavítja az elütéseket, és a helyesírási hibát, ha egy könyvet jó kézbe venni. Tehát ez lenne az 5 pontos külcsín. Jelen esetben, a borító botrányos, a kiadói marketing botrányos volt, a fülszöveg szintén botrányos. És igen, azért a helyesírást át kellett volna valakinek nézni. 2 pont, mert sokkal több elütést vártam. De körülbelül ennyi a pozitív dolog a könyv kivitelezésében.

Lukács Liza: Az éhes lélek gyógyítása

Hmm, jó is ez a könyv, meg nem is. Gyorsan végig lehet rajta futni, és vannak benne információk, de nekem, azaz érzésem támadt, hogy mond is valamit meg nem is. Anorexia és bulimia mondjuk jóval többet szerepelt benne, mint a túlsúly vagy túlevés például. És kétlem, hogy az emberek nagyobb százalékát sújtaná ez a két betegség, és nem a túlsúly, és túlevés…  Minden esetre érdekes könyv. Érdemes elolvasni, mert egy csomó fontos dolgot megtud az ember. Mint például, hogy az evés az emberek egy hányadában úgy működik, hogy esznek, mert unatkoznak, vagy esznek, mert szomorúak, vagy esznek, mert vidámak. Amúgy én általában a hangulat kompenzáláskor könyvet szoktam venni nem enni. Ennek ellenére nem mondom, hogy nincs mit csiszolni a saját életmódomon, és nincs helye annak, hogy változtassak. Már csak anyagi és egészségügyi lehetséges problémák miatt is.  Ami viszont nekem kicsit abszurd volt, hogy vannak emberek, akik havi x száz ezer forintot költenek kajára (már ez is abszurdum az é