A könyvre, egy internetes cikk hívta fel a figyelmemet, amit
(itt) el is olvashattok ti is. Úgy gondoltam, hogy remek kis könyv lesz, és
megtudok belőle rengeteg dolgot, ami segíthet megérteni a munkahelyek
felépítését, és az amolyan belső információs útvonalakat is.
A könyv, egyrészt
remek kis áttekintés a témában. Szerintem a legtöbb ember, bizonyos részeknél,
egyetértően bólogat, hogy „bizony ez nálunk is így van”. Ugyanis eléggé
általános dolgokat vesz alapul. Olyasmiket, hogy egy átlagos munkahelyen,
miként terjed az információ, ha amúgy a hivatalos források nem adnak eleget. Hogy
igenis, ha nincs felsőbb információ áramlás, akkor a belső informális vonal,
majd kreál hírt, amit tovább mondhat. Fontosnak találja azt, hogy kik mondanak
el dolgokat, és kiknek. Kikkel kapcsolatban, és ebből mit akarnak profitálni. A
legtöbben, ugyanis a hír továbbadásából profitálni szeretnének. Vagy azért,
mert tényleges hasznuk származik belőle, vagy azért, mert akkor esetleg más
hírekhez is hozzá juthatnak.
Bemutatja, hogy egy
adott hír, mire A-ból elindulva eljut H-ig, mennyire megváltozhat, függően,
hogy kiken ment keresztül, és azok hogy viszonyulnak magához a hírhez. Hogy mennyire
képesek átértelmezni az emberek egy-egy hírt, és attól függően, hogy mit
találnak benne fontosnak, és megosztandónak, úgy változhat a súlya is a
dolognak.
Hogy a főnökök, ha
nem látják el elég információval a dolgozókat, akkor egyrészt ő maguk válnak
témává, illetve születnek rémhírek, és hírek úgy, hogy erről nem is tudnak a
vezetésben. A könyv kitér arra is, miként kell ezt egy vezetőnek kezelni, és
hogyan nem. Hogy miként legyen kellően szociális a munkatársaival (érdeklődjön
felőlük, de ne engedje magához túl közel őket. Pl. ne meséljen végbemenően a
nyaralásról, erre ne is buzdítsa a munkavállalóját sem, de azért érdeklődjön
róla, hogy „jó, volt-e”).
A könyv tehát
rengeteg dolgot felvet, és elemez. Ez egyrészről nagyon jó volt, mert tényleg
érdekes témák. Másrészről, tartom, hogy a könyv nem halandóknak íródott. Mármint
nem átlagos emberkéknek, akik szeretnének megtudni a rejtett szervezetekről
dolgokat. Olyan szinten hemzseg a szakzsargontól, hogy nehéz néha mondatokat és
oldalakat értelmeznem. Pedig tartom, hogy egy általános műveltségi szintem
megvan. Tehát rengeteg az idegen szó, és éppen ezért az egész néha átmegy egy
érthetetlen masszába. Vannak fejezetek, amiből annyit jegyeztem meg, hogy
információk blabla, blabla... blabla....sok idegen szó, sok hivatkozás, blabla.
Holott bizton állíthatom, hogy ezt feltehetően úgy is meg lehetett volna
fogalmazni, hogy egy átlagos olvasó, ha megfogja a könyvtárba ezt a könyvet, és
nem szociológiát tanul, csak úgy érdekességképpen érdekli a munkahelyek informális
kapcsolati rendszere, akkor meg is értse.
Belbecs: 3/5
Tehát sajnálom, hogy
sok olyasmi volt benne, amihez idegen szavak szótára kellett volna, és sajna
nem nagyon kutakodtam utána a szavaknak, túl sok volt, túl töményen. És igen,
ez lehet csak az én lustaságom, de kb. ugyanennyi ideig tartott volna egy
lábjegyzet. Csak feltehetően, akik szerkesztették, és akik írták a könyvet,
azoknak minden tiszta volt vele kapcsolatban! Ennek ellenére értékes könyv és
örülök, hogy elolvastam. Egy csomó „aha” élményt szerzett nekem!
Külcsín: 4/5
Igazándiból nekem tetszik a borító. A mínusz egy pont
levonás az a lábjegyzet hiánya miatt van. Nekem hiányzott, no!
Fülszöveg:
„A hírnevet számtalan jó cselekedettel lehet csak
felépíteni, de egyetlen rossz mozdulattal le lehet rombolni” – mondta Benjamin
Franklin a 18. században. Ez a rossz mozdulat a 21. században egy gombnyomás is
lehet: már nemcsak a munkahelyi büfében vagy az irodaház emeleti teakonyhájában
terjednek a vállalati hírek, hanem az „online folyosókon” is.
A könyv célja, hogy a munkahelyi szóbeszéd működését, a
szervezetek rejtett kommunikációs folyamatait vizsgálva bemutassa az informális
vállalati kommunikáció tipikus vonásait. Minél több beosztott elégedetlen a
vállalat hivatalos információival, vagyis minél kevésbé megfelelő a formális
kommunikáció, annál kiterjedtebb és intenzívebb lesz a cégen belüli informális
eszmecsere. Minél kevesebb energiát fektet abba a vezetés, hogy maga uralja ezt
a területet, annál nagyobb hitele lesz a beosztottak pozitív, negatív vagy
éppen ellentmondásos véleményének, s így a vállalaton belül – a formális
mellett – létrejöhet a rejtett szervezet.
Az informális kommunikáció megismerése, a formális
kommunikációtól való eltéréseinek feltárása, a belső hálózatok feltérképezése
és irányítása nem a hatalom vagy a manipuláció eszköze, hanem az egészséges és
hatékony szervezeti működés lényeges aspektusa, tehát minden vezető számára
fontos feladat.
Eredeti megjelenés éve: 2017
Kiadó: Typotex
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve: 2017
Oldalszám: 208
Kötés: Puhatáblás
ISBN: 9789632799346
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése