Ugrás a fő tartalomra

Arlene K. Unger: Alvás

 Idei évem első vásárlása! Molyon már egy ideje nézegettem ezt a könyvet és a negatív véleményekre, és arra, hogy a moly szerint 67% -ra fogom majd értékelni, nos mindezek ellenére megvettem. A Nyugalom című könyvvel együtt, amit amúgy meg felpontoz a moly, tehát az meg jobban fog tetszeni nekem, mint ez... Mindegy is, két könyvet vettem, és egyenlőre nem bántam meg, bár a Nyugalmat még nem kezdtem el olvasni.
 Nem mondom, hogy nem voltak gondjaim a könyvvel, minthogy vannak benne ismétlések, és a könyv fele kép. De ettől eltekintve úgy gondolom, hogy akiknek problémája van az elalvással, vagy folyton felriadnak és nehezen képesek visszaaludni, azoknak ez tök jó könyv lehet.
 Én, hála az égnek meglehetősen könnyen alszom el, ha nem iszom kávét. Ebből adódóan ritkán iszom kávét, hogy ne legyen gond. És bár sokszor felébredek éjszaka - mosdóba menés miatt, amikor amúgy iszok is, tehát relatíve generálom, hogy újra mosdóba kelljen mennem -, de meglehetősen könnyen alszom vissza. Konkrétan visszadőlök az ágyra és oldalara fordulok és már alszom is. Kivéve, ha telihold van, akkor én is nehezen alszom el. Amúgy a könyvben a sok relaxációs és mindfulness gyakorlat között van egy kifejezetten telihold esetére szóló, úgyhogy majd, ha legközelebb nehezen megy teliholdkor az elalvás akkor kipróbálom.
Nem tudom amúgy, hogy mennyire válnak be ténylegesen a dolgok, ezek majd idővel kiderülnek. Úgy döntöttem megtartom a könyvet, legalábbis egy fél évig, vagy egy évig biztosan, hogy tesztelhessem azokat a pontokat, amik rám is igazak lehetnek. Mondjuk ez úgy az 50 pontból körülbelül 6, de ki tudja, még akár profitálhatok is ebből a könyvből.
 Úgy döntöttem, hogy az egyik ilyen pontot (a teliholdasat) kimásolom, hogy képet kapjatok arról, hogy milyen egy-egy ötlet és ajánlás a könyvben. Általában amúgy egy oldal kép, egy oldal szöveg váltakozik.

36. GYŐZZÜK LE A HOLDAT
A történelem során az ember rájött, hogy a telihold álmatlanságot okozhat, amit már tudományos vizsgálatokkal is igazoltak. Svájcban, a bázeli egyetemen készült egy tanulmány, amely kimutatta, hogy a kísérletben részt vevők kevesebb alvási hormont, melatonint termeltek azokon az éjszakákon, amikor telihold volt. A kísérleti alanyok nehezebben aludtak el és korábban ébredtek, mint a többi éjjelen. Az alábbi, mindfulnessen alapuló gyakorlat hatékonyan segíthet a hold hatásának csökkentésében.
  1. A ma estére gondolva hunyjuk be a szemünket, és képzeljük el a teliholdat a maga szép, kerek és derűs valóságában. Olyan erős a fénye, mint egy égi reflektornak.
  1. Képzeljük el, hogy a hold tovább hízik, mígnem betölti az egész égboltot. Végül minden olyan erős fényárban úszik, mintha nem is éjszaka lenne. Talán még erősebb is a fény, mint nappal.
  1. Most "fogyasszuk le" a holdat. Még kisebb, mint amilyen az eredeti mérete volt. Végül már csak egy derengő fényfolt látszik valahol a távolban. Jelentéktelen csillagnak tűnik. Ahogy a hold eltűnik, egyre álmosabbnak érezzük magunkat, elménk is elcsendesedik.
Mikor alkalmazzuk?A telihold közeledtével, lefekvés előtt végezzük ezt a gyakorlatot.
Hogyan segíthet?Legyen tökéletesen sötét a szobában, használjunk sötétítő függönyt, vagy redőnyt.

Fogalmam sincs, hogy ez mennyire fog segíteni majd, de az biztos, hogy a könyv olvasása közben rengetegszer kezdtem álmos lenni, és nem azért mert untam. Mert meglehetősen érdekelt a könyv, úgyhogy remélem a Nyugalom című könyvnél meg majd roppant nyugodt leszek olvasás közben. Tény, hogy hipp-hopp eltudtam aludni minden este míg olvastam, bár nem túl mérvadó ez, mert amúgy is jól alszom általában :D

Belbecs: 4/5
Látom értelmét a dolognak, és örülök, hogy nekem nincs szükségem igazán a könyvre. És ennek ellenére találtam benne olyan dolgokat amiket kedvem lett kipróbálni, úgyhogy megérte megvennem, aztán meglátjuk mennyire tudom használni az életben.

Külcsín: 4/5
Tetszik, hogy kisalakú, tetszik, hogy könnyű lapozni és elfér a táskámban. És annak ellenére, hogy viccesnek találom, hogy relatíve a könyv fele kép és színező (talán 5-6 színezős oldal van benne), megértem azt, hogy jelenleg a 21. században, ha elakarsz adni egy könnyednek mondható ismeretterjesztő könyvet, akkor igenis roppant sokat kell a dizájnra adnod, mert ezért IS fogják megvenni. És bár én meglettem volna a képek és színezők nélkül is, és nem rontott volna a könyvön, ha kevesebb van belőle benne, de értem a koncepciót.  Igazándiból egy szép és aranyos kis könyvecske!

Fülszöveg:
Pszichológiai kutatások bizonyították, hogy a gondolkodásmódunk meghatározza a közérzetünket. Ez a kötet nagyszerű vizuális és gyakorlati eszköz mindenki számára, aki boldogabbnak, nyugodtabbnak és magabiztosabbnak szeretné érezni magát. A könyvben található ötven gyakorlat három, a pszichoterápiában használt technikát tartalmaznak: az emocionális agytornát, a kognitív viselkedésterápiát és az éber figyelmen (mindfulness) alapuló stresszcsökkentést. Élsportolók már jó ideje használják a módszert, de bárki más is hasznát veszi: a jelenlegi agykutatások eredményei szerint a képzelet ereje pozitív hatással bír a terveink megvalósítása, az érzékelés, a fókuszálás és a cselekedeteink kivitelezése szempontjából.


Könyv: Arlene K. Unger: Alvás
Eredeti cím: Sleep
Kiadó: Scolar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve: 2018
Oldalszám: 160
Kötés: Puhatáblás
ISBN: 9789632448589
Fordította: Lerch Gabriella
Megjelenés időpontja: 2018. szeptember 28.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Margareta Magnusson: Végső rendrakás svéd módra

Joggal kérdezhető, hogy az ember 32 évesen, miért olvas olyan könyvet, ami arról szól, hogy miként takarítsd ki magad után, az életedet, hogy aztán a gyerekeidnek, unokáidnak, ne az maradjon meg belőled, hogy mennyi holmid volt, hanem az emlékek.  Hogy miért olvastam? Mert, miért ne? Ugyan nem tervezek meghalni, de ismerjük be, hogy a 21. században sem működik máshogy az élet, tehát hopp meghalhat az ember, akár minden előjel nélkül is. És be kell ismernem, ha valamikor bekövetkezik (mint tudjuk, a halál az egyetlen biztos pont az életünkben), akkor én sem szeretnék teher lenne. Sem a cuccaimmal, sem egyéb dolgaimmal. Plusz érdekelt, hogy erről miként gondolkozik Margareta. Cikket persze olvastam már vele, és az meglehetősen felkeltette az érdeklődésem a téma iránt, de szerettem volna ezt könyv formában is, kicsit bővebben elolvasni.  Ami mindenképpen megfontolandó, a könyv olvasása után, hogy bevezessek én is egy dobozt, hogy "HALÁLOM UTÁN KIDOBANDÓ" felirattal. Olyan do

Lauren Blakely: Kőkemény

G ondoltam, hogy a wellness-re valami könnyed kis könyvet fogok magammal vinni. Ezt a könyvet, már tavaly is néztem, hogy annyira gáz a borító, a fülszöveg és a cím, hogy ezt olvasnom kell. Persze pénzt nem vagyok hajlandó érte adni, de hála az égnek a közelemben kölcsönkérhető volt. Itt is, köszi AniTiger! Kezdjük is a külcsínnel, ha már így azt emeltem ki. Külcsín: 2/5 És meg is mondom mi ez a pontozás. Az 5 nálam az lenne, ha egy ütős és kellemes, a könyvhöz illő borítót kap a könyv, ha van egy szerkesztő, egy akárki, aki átolvassa a könyvet és kijavítja az elütéseket, és a helyesírási hibát, ha egy könyvet jó kézbe venni. Tehát ez lenne az 5 pontos külcsín. Jelen esetben, a borító botrányos, a kiadói marketing botrányos volt, a fülszöveg szintén botrányos. És igen, azért a helyesírást át kellett volna valakinek nézni. 2 pont, mert sokkal több elütést vártam. De körülbelül ennyi a pozitív dolog a könyv kivitelezésében.

Lukács Liza: Az éhes lélek gyógyítása

Hmm, jó is ez a könyv, meg nem is. Gyorsan végig lehet rajta futni, és vannak benne információk, de nekem, azaz érzésem támadt, hogy mond is valamit meg nem is. Anorexia és bulimia mondjuk jóval többet szerepelt benne, mint a túlsúly vagy túlevés például. És kétlem, hogy az emberek nagyobb százalékát sújtaná ez a két betegség, és nem a túlsúly, és túlevés…  Minden esetre érdekes könyv. Érdemes elolvasni, mert egy csomó fontos dolgot megtud az ember. Mint például, hogy az evés az emberek egy hányadában úgy működik, hogy esznek, mert unatkoznak, vagy esznek, mert szomorúak, vagy esznek, mert vidámak. Amúgy én általában a hangulat kompenzáláskor könyvet szoktam venni nem enni. Ennek ellenére nem mondom, hogy nincs mit csiszolni a saját életmódomon, és nincs helye annak, hogy változtassak. Már csak anyagi és egészségügyi lehetséges problémák miatt is.  Ami viszont nekem kicsit abszurd volt, hogy vannak emberek, akik havi x száz ezer forintot költenek kajára (már ez is abszurdum az é